Sidor

söndag 18 maj 2014

Rosklänningen

Den här klänningen är jag så sjukt stolt över! Den blev verkligen precis som jag ville ha den.

Tyget köpte jag en bit av för att jag inte kunde motstå det, hade tänkt göra små börsar och dylikt av det. Men en natt vaknade jag och fick en snilleblixt att jag måste göra en sådan här klänning av det tyget! Fick beställa mer, och den gulliga tjejen på Gittes hjälpte mig per telefon att matcha ett foder som skulle bli bra. Yttertyget är ett helt ljuvligt bomullstyg i turkost med små rosor på, och fodret är ett något dovare acetatfoder. Den gör sig bäst med en fluffig underkjol, men funkar bra utan också.

Livet är taget från Butterick 5322, och kjolen har jag ritat själv. Den har lagda veck fram och bak för att få vidd utan att bygga på runt midjan som ett rynk gör. Fodret är enligt mönstret rätt och slätt utskuret likadant som yttertyget, men jag ville ha en kant av yttertyget längst halsringning och ärmar så jag gav mig på att rita egna infodringar som jag sydde ihop med fodertyget innan jag fodrade klänningen.



Dags för kalas!









Storleksmässigt så säger måttabellen att jag ska ha storlek 14, men vis av erfarenheten med tärnklänningen som blev lite för stor så gjorde jag storlek 12 och ritade bara ut midjan till storlek 14 eftersom jag är rakare i kroppen än måttabellen tycker att man ska vara. Med den lilla ändringen satt livet som en smäck.

Jag ville inte ha ett vanligt blixtlås som mönstret beskrev, utan ett dolt, och jag ville ha det fastsytt i både fodertyg och yttertyg på samma gång (HATAR att nästa fast fodret för hand!). Så det blev till att klura ut hur jag skulle lyckas vändsy livet och ändå få fast blixtlåset på en gång. Hittade bra hjälp på nätet, men tyvärr hittar jag inte tillbaka till den sidan igen!

Jag sydde först ihop liv och kjol av både yttertyg och foder, och lämnade axelsömmarna och sömmen mitt bak öppen hela vägen ner på dem båda. Sedan sydde jag fast det dolda blixtlåset i yttertyget, och därefter la jag på fodret och sydde ytterligare en söm ngt längre ut så både foder och yttertyg var fäst i blixtlåset. Sedan viker man sömsmånen mitt bak vid blixtlåset mot bakstycket, och syr halringningen räta mot räta. Trimmar i hörnet längst upp i blixtlåset och kollar att nivån är jämn på båda sidorna. Sedan syr man ihop ärmhålen, men lämnar öppet ca 7 cm från axlarna. Vänder allt rätt och pressar, viker upp fodret i axelsömmarna och syr sedan ihop axelsömmarna, foder och yttertyg i en och samma söm. Sedan får man handsy ihop hålet längst upp på yttre sömmarna i armhålet. Ett mycket smidigt sätt att vändsy hela klänningen som jag definitivt kommer använda mig av flera gånger!

Är supernöjd med att jag la till dolda fickor i sidsömmarna à la Colette Crepe också, det är så himla skönt med fickor!

Klänningen är nu invigd på disputationsfesten för min fina vän Frida som forskat om grisar och blivit doktor. Den var väldigt skön och var till full belåtenhet under kvällen.

Missarna då? Jag ansträngde mig hårt för att mönsterpassa framsömmen på kjolen och även baktill vid blixtlåset, men tänkte helt fel så det blev inte alls mönsterpassat. Och infodringarna jag ritade till fodret passade inte riktigt ihop i sömmarna på grund av en tankevurpa när jag ritade dem, och hade det inte varit för tidspressen hade jag aldrig släppt igenom dem. Men å andra sidan kommer ingen annan än jag att se dem… Perfektionist javisst!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar